Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir publicējis svarīgus jaunumus un paziņojumus, kas varētu ietekmēt Latvijas iedzīvotājus un uzņēmējus.Tāpēc katram Latvijas iedzīvotājam un uzņēmējam ir svarīgi sekot līdzi VID jaunumiem, lai saglabātu labu saprašanu par nodokļu lietu kārtību valstī.
Kā pirmais solis, lai uzlabotu piekļuvi un padarītu nodokļu nomaksu vieglāku, jaunā VID vadītāja Baiba Šmite-Roķe plāno izveidot jaunu mobilās lietotnes versiju ar paplašinātu pakalpojumu piedāvājumu.
Viņa norādīja, ka šī ideja jau vairākus gadus ir bijusi darāmo darbu sarakstā, bet vienmēr ir bijis kāds cits, steidzamāks, prioritārs uzdevums, kas aizņemis uzmanību.
Kad viņai tika uzdots, vai jaunā mobilā lietotne ietvers ne tikai iespēju deklarēt attaisnotos izdevumus, bet arī visus pašreizējos VID pakalpojumus, kas ir pieejami mājaslapā, Šmite-Roķe norādīja, ka šāda vīzija ir nākotnes plānos.
“Varbūt ne gluži visi pakalpojumi, jo to ir ārkārtīgi daudz un tie ir ārkārtīgi plaši, bet biežāk izmantojamie noteikti būs pieejami mobilajā lietotnē. Piemēram, šobrīd tā ir paredzēta tikai attaisnotajiem izdevumiem, turklāt arī tas ne visai labi strādā, jo uz “Android” operētājsistēmas viedtālruņiem aplikācija vairs nav pieejama,” teica Šmite-Roķe.
Viņa skaidroja, ka esošā VID mobilā lietotne ir izveidota diezgan sen un pēdējo gadu laikā, cenšoties taupīt līdzekļus, tās versija nav atjaunota. Lietotnes modernizācija atbilstoši mūsdienu telefonu prasībām prasītu aptuveni 100 000 eiro. Tā vietā, lai tērētu līdzekļus vecās lietotnes uzlabošanai, kur ir tikai viens pakalpojums, VID ir nolēmusi izmantot šos resursus, lai izveidotu jaunu lietotni.
Šmite-Roķe izteica šaubas par to, vai jaunajā lietotnē tiks iekļauti visi VID pakalpojumi. Viņa uzskata, ka tas nav nepieciešams, jo visi pakalpojumi jau ir pieejami elektroniski, izmantojot VID Elektronisko deklarēšanas sistēmu (EDS). Viņa uzsvēra, ka sākumā tiks prioritizēti biežāk izmantotie pakalpojumi.
VID vadītāja skaidroja, ka primāri mobilajā lietotnē būtu pieejami tie paši attaisnotie izdevumi, piemēram, gada ienākumu deklarācijas iesniegšana, jo lielākoties nepieciešamie dati automātiski ielasās. Viņa norādīja, ka lietotnē varētu būt pieejams arī parādu stāvokļa pārskats, kas ļautu viegli noskaidrot, vai ir nodokļu parāds vai pārmaksa. Kā viens no prioritārajiem pakalpojumiem varētu būt arī iespēja atjaunot vai iesniegt algas grāmatiņas datus, jo tas ir viens no biežāk pieprasītajiem pakalpojumiem, ko klienti saņem VID klientu apkalpošanas centros.
Uzdoti jautājumu par to, vai arī uzņēmējiem būs pieejami jaunās lietotnes pakalpojumi, piemēram, muitas deklarāciju iesniegšana, Šmite-Roķe skaidroja, ka lietotne tiks izstrādāta ar nākotnes mērķi, lai tajā būtu pieejami visbiežāk izmantotie VID sniegtie pakalpojumi.
VID vadītāja plāno uzlabot pieejamos pakalpojumus, piedāvājot uzņēmējiem plašu pakalpojumu klāstu, kas nepieciešams ikdienas darbībām. Viņa min, ka lietotne tiks izstrādāta, lai būtu cieši saistīta ar VID EDS, un tas varētu palielināt izmaksas salīdzinājumā ar iepriekšējo lietotni, kas bija lētāk uzbūvēta. Plānots pakāpeniski papildināt lietotni ar vairākiem pakalpojumiem gan privātpersonām, gan uzņēmējiem. Viņa cer, ka sākotnēji tiks uzmanība pievērsta mazajiem uzņēmumiem, kuriem nav nepieciešama apkalpojošā grāmatvedības kompānija un kuri neiesniedz lielas un sarežģītas pārskatus. Šis solis ļaus arī mazajiem uzņēmumiem vienkāršot savu darbību, izmantojot šo jauno lietotni.